Hatalmas árrobbanás a műanyag beszállítók piacán
A szabvány és ipari műanyagok területén jelentkező szállítási zavarok és az árrobbanás hatalmas nyomás alá helyezi a feldolgozókat! A globális nyersanyagpiacon továbbra is kritikus a helyzet és drámai fejleményekről érkeznek folyamatosan a hírek. A műanyag termékek gyártói riadót fújtak a folyamatos anyaghiány miatt és a kieső szállítások máris korlátozzák a kieső termelői és szállítói kapacitásokat! Lassan nem az a kérdés, lesz-e áremelés, hanem lesz-e alapanyag?
PVC anyagdrágulási pótlék lép életbe 2021.05.01-től.
A műanyag iránti nagy kereslet és a szűkös rendelkezésre állás miatt az olyan nyersanyagok ára, mint a szabványos PP, PE és a PVC, titán-oxid, az adalékanyagok és stabilizátorok folyamatosan új csúcsokat érnek el. Nem kíméli mindez a műszaki műanyagokat (ABS, PC, PA) és a nagyteljesítményű (PVDF, PTFE) műanyagokat sem.
A kényszerhelyzet miatt olyan árakat határoznak meg a beszállítók, amik sajnos nem alkuképesek a gyártók részéről, (kereskedőknek ebbe nincs beleszólásuk), a piacon tapasztalható hatalmas hiány miatt. Ez a soha nem látott helyzet arra kényszerítik a gyártókat, hogy árakat emeljenek. Mindezt azért, mert 2021.05.01-től anyagdrágulási pótlékot számítanak fel a beszállítók minden műanyag végtermék gyártásban részvevő cégnek.
Műanyag ablakokat is érinti az alapanyaghiány
Az nyílászáró piacot is komolyan érinti ez az intézkedés. Ez alól egyetlen kereskedés sem kivétel és a műanyag ablakokon, ajtókon kívül érintett ebben az iparágban a PVC párkány és a PVC redőny is!
Műanyag-feldolgozó Ipari Szövetség (GKV e.V.) elismeri, hogy a nyersanyag-ellátási lánc masszívan sérült. Noha a műanyagtermékek gyártói jelenleg kitartóan dolgoznak az ügyfeleiket érintő kockázatok minimalizálásán, rámutatnak az egész iparágat negatívan befolyásoló gazdasági nyomásra is. A vállalatok számára nemcsak az árak alakulása jelent komoly kihívást, hanem hiányzik a szükséges mennyiség is. Azok a nyersanyagok sem állnak elegendő mennyiségben rendelkezésre, amelyekre a növekvő kereslet miatt szükség lenne, visszafogva így az ipar növekedési pályájára való visszaállását Minden szakterületen más és más lehet az emelés aránya, de arra lehet számítani, hogy ez a tendencia nem fog megállni. Vészesen kritikus állapot miatt idén akár több anyagdrágulási pótlékot is megállapíthatnak a nyersanyag beszállítók.
Mindez röviden azt jelenti, hogy az eddig megszokott tavaszi és esetleg (ritkán) őszi áremelést felválthatja meghatározhatatlan ideig, az akár havonta, hetente bejelentett árkorrekció. Kereskedőket arra kényszeríti ez az intézkedés, hogy áraikat rövid ideig tudják fenntartani. A vásárlóknak pedig érdemes átgondolniuk az idei beruházásaik felgyorsítását, ha a negatív piaci hatásokat el szeretnék kerülni. Gyártók akkor maradnak kapacitási gondok nélkül, ha hajlandók ezt az alapanyag korrekciós árat megfizetni és vállalni, hogy minden körülmények között az évente akár többszöri emelést is elfogadják! Kereskedők pedig nem tudnak mást tenni, mint a lakossági vásárlók felé ezt az áremelést közvetíteni!
Jelenlegi KI S-PVC index-ár februárban 1 ,355 Euro/tonna értéket ért el, amely 2020. októberétől 1 155 Euro/tonna értékről emelkedett és a következő néhány hónapban a PVC gyártók legfrissebb bejelentései szerint, 1 600 Euro/tonnára fog mozogni. ebben az időszakban mindegy 40%-os alapanyagáremelést jelent a PVC és az adalékanyagok piacán. (Most nem foglalkozunk az egyéb alapanyagok, mint az acél drámai emelkedéséről, ami a műanyag ablakok piacát is érinti)
A PVC ára az elmúlt 10 hónapban pedig 61%-kal emelkedett.
Gyártók és kereskedők eddig többnyire „benyelték” az alapanyagok árainak emelkedését, 2021. május 1-től viszont a mozgástér teljesen elfogyott és a folyamatos kiigazítások miatt az elkövetkező időszakban a végfelhasználók is látni fogják az árak változását. Ezek a piaci folyamatok nem csak a termékárakban jelennek majd meg, hanem extrém esetben a szállítási időkben és az alapanyag ellátásokban is gondot okozhatnak.
Fuvarozás és logisztika
A világkereskedelem összeomlása a Covid-19 járvány kezdetén és a kereslet 2020 negyedik negyedévében bekövetkezett meredek növekedése kaotikus helyzethez vezetett az árufuvarozásban. Gyakran hiányoznak konténerek, amelyek a pandémia következtében nem a megfelelő kikötőkbe érkeztek és ott rekedtek. A korlátozott kínálat és az árufuvarozási kapacitás iránti nagy kereslet, például 2020 vége óta, a konténerek árát több mint 400% -kal növelte az Ázsia-Európa útvonalon. Ez önmagában átlagosan 200 euróval drágítja tonnánként azokat a műanyagokat, amelyek az Európai Unión kívülről érkeznek Németországba, és amelyek a behozatal kb. 15%-át teszik ki. Az utóbbi hetekben azonban a helyzet stabilizálódni látszik, és megítélésünk szerint hamarosan visszatér a koronavírusválság előtti növekedési pályára. Ily módon legalább a szállítási költségek terén középtávú csökkenésre lehet számítani. Az utasszállító gépek raktere viszont továbbra is hiányzik.
A másodlagos nyersanyagok felhasználása
Sok esetben csak korlátozott mértékben lehet átállni az újrahasznosítható anyagok alkalmazására. Számos alkalmazás esetében a jogi biztonsági előírások, a műszaki akadályok és a magas minőségi követelmények akadályozzák jelenleg az újrahasznosított anyagok szélesebb körű használatát. A megfelelő minőségű újrahasznosított anyagok nem állnak még rendelkezésre elegendő mennyiségben. Ott, ahol az újrafeldolgozásnak hagyománya van, az újrahasznosított anyagok ára az új termékek árával párhuzamosan emelkedik, ugyanakkor ezekből egyre alacsonyabb mennyiség áll rendelkezésre.
Háttér
A műanyag-feldolgozók nehéz helyzetének számos oka van: A Covid 19 világjárvány szerte a világon megbontotta a műanyag termékek iránti kereslet és kínálat közötti egyensúlyt. Mivel Ázsia, különösen Kína 2020 második felében visszatért a növekedési pályára, ott a nyersanyagok iránti kereslet hamarabb növekedni kezdett, mint Európában vagy az Egyesült Államokban. Sok, a Közel-Keletről és az Egyesült Államokból származó nyersanyagot Ázsiába irányítottak és irányítanak, ami miatt Európában hiány keletkezik. Az év elején a helyzetet súlyosbították a kemény tél betörését követő amerikai üzemhibák, az európai gyárakban tervezett karbantartási munkák és a műanyaggyártók által jelentett Vis maior helyzetek. A feszült nyersanyaghelyzetnek egyelőre nincs vége, a szakemberek csak 2021 őszére várnak javulást.
Pallasz Enteriőr – Cseke Zsolt